Każdy sklep internetowy ma w zasadzie dwa zadania - przyciągnięcie klientów na stronę sklepu i konwersja na płacącego, stałego klienta. W innym wypadku posiadanie sklepu internetowego nie będzie opłacalne. Jak zatem powinna być zorganizowana budowa sklepu internetowego, aby realizował on te dwa kluczowe zadania?
Istotnymi parametrami, które wpłyną na przyciągnięcie nowych klientów do sklepu internetowego jest dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki Google. Dzięki temu sklep jest widoczny w sieci i można go znaleźć w Google szukając poszczególnych produktów.
Najważniejsze elementy wpływające na pozycję w Google to:
Szybkość ładowania się strony wpłynie nie tylko na pozycję sklepu w wyszukiwarce, ale także na konwersję. Jeśli budowa sklepu internetowego nie będzie uwzględniać prędkości ładowania się strony, wówczas użytkownicy mogą taką stronę opuszczać i przeklikiwać się na konkurencyjne serwisy. Dlatego projektowanie sklepów internetowych powinno odbywać się od zera i nie opierać się na gotowych szablonach. Jest tak, ponieważ gotowy szablon zawiera dużą ilość kodu, który spowalnia ładowanie się strony. Tylko napisanie sklepu od początku daje pewność, że nie będzie on przeładowany zbędnym kodem.
Architektura linków wewnętrznych polega przede wszystkim na takim zaprojektowaniu sklepu, aby do wszystkich miejsc w sklepie można było się dostać wykonując nie więcej niż cztery kliknięcia. Oznacza to, że kategorie w sklepie nie mogą być zbyt głęboko zagnieżdżone i architektura sklepu powinna być tak przemyślana, aby kluczowe kategorie produktowe były wysoko w strukturze strony. Treści będące “dalej” niż cztery kliknięcia od strony głównej Google Bot potraktuje jako mało ważne i nie będzie ich uwzględniać w swoich wynikach wyszukiwania.
Treści i słowa kluczowe to jeden z ważniejszych czynników wpływających na pozycję sklepu w wyszukiwarce. Google Bot kieruje się przede wszystkim słowami (ponieważ to właśnie słowa są wpisywane w wyszukiwarkę). Zatem budując sklep internetowy pamiętaj przede wszystkim o tym, aby podstrony z kategoriami produktów oraz samymi produktami zawierały opisujące je treści. Istotny jest sam opis produktu, jak i treści związane z opisem całej kategorii. Im więcej takich treści umieścisz w swoim sklepie, tym większe będziesz mieć szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google. Oczywiście projektując sklep internetowy wykonaj wcześniej badanie słów kluczowych, aby wiedzieć jak opisać dane produkty.
Zwróć uwagę, że treści na stronie powinno być więcej niż kodu. Oznacza to, że z jednej strony budowa sklepu internetowego powinna być lekka, a z drugiej projekt sklepu powinien uwzględniać duże ilości treści.
Są to podstawowe i tym samym kluczowe czynniki, na które należy zwrócić uwagę przy projektowaniu sklepu internetowego. Pozostałe aspekty to przejrzystość sklepu, funkcjonalności jego koszyka zakupowego i liczba produktów widocznych na jednej podstronie. Są to elementy wpływające na odbiór sklepu przez klientów i mają duży wpływ na podejmowane decyzje zakupowe. Dobry projekt sklepu internetowego będzie uwzględniać wszystkie te elementy.